Vuosi 2021 on tilikirjoissa lyöty Terasetinkin toimesta kiinni ja numerot näyttävät, että tasaisen varma suorittaminen jatkui edelleen. Edellisvuoteen verraten liikevaihto laski hieman, mutta tämä oli odotettavissakin – yleensä laatulaitteita myymällä hyvää vuotta seuraa vuoden-kahden hieman hiljaisempi vaihe, koska tuotteet ovat kestäviä eikä samoilla asiakkailla ole uusintatarvetta hetkeen aikaan. Toki sama korkea laatu onneksi pitää myös ”puskaradiota” kuuluvilla ja sen myötä yhä uudet asiakkaat löytävät yrityslaitteiden pariin.

Tuloksellisesti 2021 oli pitkästä aikaa hieman erottuva. Tulosta kertyi yhä reilusti plussan puolelle, mutta vähemmän kuin edellisvuosina. Pääosa vuodesta kului uutta hallia rakentaessa, ja vaikkei meistä vielä oikeita rakennusmiehiä tullutkaan, oli sen tiimoilla paljon hommia eritoten Lopen pisteellä vaikuttavien työntekijöiden ja yrityksen vetovastuussa olevan osalta. Vastaavansuuruista projektia ei ainakaan lautametreinä mitaten ole onneksi heti näköpiirissä. Nykyiset tilat riittävät yrityksen selväänkin kasvuun.

Mainosmielessä Teraset on elänyt hiljaiseloa pidemmän pätkän. Toki mielenkiintoisia kokeiluja SM-rallicrossista Puuhamaan kautta Vanajan Kekseihin on viime vuosiinkin mahtunut, mutta kohtalaisen pienen budjetin voimin. Yritys on vähän vaivihkaa saavuttanut alaan nähden korkean 20 vuoden iän. Tässä kohtaa on aika luoda katseita koko matkaan ja niihin arvoihin, joilla yritys toimintansa aloitti. Tavoitteena oli tarjota laadukkaita laitteita kohtuuhinnoin elinkaaripalveluja (mm. kierrätys ja huolto) unohtamatta. Alkuvaiheessa markkinointiponnisteluja nähtiin niin printin kuin radion puolella melkoinen määrä, jotta yritys saavutti nopeasti tunnettuutta. Aikaa on kulunut tuosta jo niin kauan, että hieman huvittaa todeta, ettei silloin somesta puhuttu. Työntekijämäärän tiivistyessä kahteen useamman vuoden ajaksi ei markkinointiin käytetty enää niin suurta budjettia. 2015 voidaan sanoa alkaneen Terasetin viimeisimmän (vaan ei viimeisen) vaiheen, kun työntekijämäärä nostettiin viiteen-kuuteen ja konemäärät alkoivat kasvaa vuosi vuodelta. Hitaan kiiruhtamisen strategia toimi hienosti ja oli luonut riittävän perustan hallitulle kasvulle. Jo tuolloin toimimme pääosin omissa tiloissa ja talous oli turvattu kestämään kasvaneet menot. 2016-2021 olivat tietyllä tapaa samankaltaisia vuosia.  Vakiinnutimme liikevaihtomme tuntuvasti miljoonan euron yläpuolelle ja saavutimme monia uusia asiakkaita myös kierrätyspuolella. Kuitenkaan erityistä kasvuhakuisuutta ei ole viime vuosina yrityksen toiminnassa nähty, vaan kaikessa tekemisessä on painotettu laatua.

Laatuun panostaminen on taatusti kannattanut. Reklamaatiotapaukset ovat varsin harvinaisia, eikä varsinaisia yllätyksiä tule vastaan useinkaan. Alalla on viime vuosina nähty yhä kasvavia takuuaikalupauksia (joskin myös kirjavia takuuehtoja), jossa olemme tulleet ehkä hieman jälkijunassa. Osaltaan tämä liittyy ajatukseemme, etteivät yrityskoneet hajoa sen todennäköisemmin 5 tai 10 kuukaudenkaan iässä, käyttöaikaa mitataan aina vuosissa. Kuluttajasuojalain muutos kannusti meitä kuitenkin tuomaan vahvan käsityksemme esille vielä näkyvämminkin – käytettyjen tietokoneiden takuu on meilläkin 19.4.22 alkaen 12 kuukautta!

Välillä on hyvä tunnustaa, ettei kaikkea voi tehdä itse. Kaikkeen ei millään riitä aika tai paras osaaminenkaan. Markkinointiin on näin 20v juhlavuotena tulossa myös uusia tuulia. Olen tarkan seulonnan jälkeen valinnut kuopiolaisen Call to Action Oy:n tuomaan meille tunnettuutta, laatua ja sisältöä markkinointiin. Teraset on varmasti yksi alan suurista tuntemattomista – historia on pitkä, koneita liikkuu paljon, kierrätyskeikoissa meillä on Suomen ekologisin kierrätyshalli ja ketterin toimintatapa, mutta silti useimmille yritys ei ole tuttu. On aika astua esille koko yrityksen osaamisalueilla. Työt on jo aloitettu ja niin sanottua omaa päätä tutkittu monesta kulmasta ja monin kriteerein. Korjaussarja on työn alla ja tuloksia alkaa näkyä kevään ja kesän aikana. Odotan innolla tulevia kuukausia!

tj