Hallilla on saatu oviaukot tilkittyä uusilla ovilla. Oviasia oli kaikkiaan yllättävän monimutkainen ja rehellisesti sanoen myös hinnat pääsivät yllättämään, kun ensimmäinen ovitarjous huiteli yli 15 000 eurossa. Uusia ovia tulee ulkopintaan 3 isompaa ja 2 käyntiovea, sisäpuolelle hallin väliseinään käynti- ja nosto-ovi. Lisäksi autosuojan rajaavaan paloseinään piti saada luokitusten mukainen palopariovi, että siitä mahdutaan ajamaan trukilla läpi ja toisaalta paloseinän luokkavaatimus säilyy.
Isompien ovien suhteen taitto-ovet olivat ensin vahvimmilla, mutta mekanismi ja hintaluokka ajoivat tutkimaan myös muita vaihtoehtoja. Taitto-oven etuna on oviaukon koon säilyminen 12 cm tarkkuudella ennallaan ja tämä ratkaisi ns. kuorma-auto-oven osalta tilanteen. Automme on melkein yhtä korkea kuin halli sisältä, joten oviaukosta ei ollut varaa juurikaan kaventaa korkeutta. Muihin aukkoihin valinta päätyi nosto-oviin, jotka eivät vaadi samaa sisätilaa auetakseen. Kohtuullisen selvittelytyön tuloksena ovitoimittajiksi valikoituivat suomalaiset FinDoor, Doorway, Kaskipuu ja Forssan Metallityöt. Kaikki ovet valmistetaan Suomessa.
Taitto-ovi saatiin paikoilleen ensimmäisenä. Sen asennus paljasti vanhassa lattiassa sen verran heittoa, ettei ovi auennut kunnolla. Pintahionnan jälkeen tilanne on parempi, joskaan ei aivan moitteeton. Nosto-ovien asennuspäivät puolestaan oli vastoinkäymisiä täynnä ja työnjälkeä paikkaillaan vielä myöhemmin. Ovet itsessään ovat tyylikkäät ja jämäkän tuntuiset, mutta asennus vaatii näemmä melkoista huolellisuutta.
Julkisivulle on ehditty sovitella jonkin verran myös ulkopeltejä. Tässä käytimme jo vuosien takaa tuttua toimittajaa, mutta jotenkin tutusti kävi toimituksenkin kanssa. Pintavikojen tai mittaheittojen takia vaihdettavaa kertyi taas, vaikka niitä paikattiinkin hyvällä asenteella.
Kuten kaikissa remonteissa, tässäkin on sekä aikataulu että budjetti muovautuneet jo muutamaan otteeseen uusiksi. Toki vanha rakenne on paikoin vaatinut muuttamaan suunnitelmia, mutta viime viikkoina on paljon aikaa mennyt milloin mitäkin jo tehtyä asiaa korjaillessa. Myös materiaalikustannusten raaka nousu pääsi yllättämään – viimeinen puukuorma maksoi yli tuplasti sen metriltä, mitä hinnat oli vielä maaliskuussa. Vastaava hinnantuplaus koettiin myös OSB-levyn kanssa, jota kului sisäpintoihin hieman arvioitua enemmän. Sisälevytys on kuitenkin saatu paikoilleen ja pääsemme sähkötöihin seuraavaksi. Julkisivun valmistuessa pääsevät vesikouruasentajat töihinsä. Hallihan talvehti uuden kattonsa kanssa vielä ilman kouruja, kun niitä ei ehditty saada syksyllä paikoilleen – ja hieman liiaksi näkyi silloin kiirekausi myös kourujen hinnoittelussa hintahaitarin oltua karkeasti reilusti tonnista vajaaseen neljään. Nyt kourut on sentään saatu tilaukseen asti.